Harrastevoimistelun esittely

Telinevoimistelu on kaikille sopivaa ja erittäin monipuolista liikuntaa.

Naisten ja miesten kilpatelineet ovat kaikkien harrastajien käytössä. Kilpailuissa naiset voimistelevat neljällä telineellä eli hypyssä, eritasonojapuilla, puomilla ja permannolla. Miehillä kilpailutelineet ovat rekki, renkaat, nojapuut, hyppy, permanto ja hevonen. Harjoituksissa käytetään lisäksi trampoliinia, volttirataa, puolapuita, penkkejä, kiipeilyköysiä ja monia muita välineitä.

Olennaisena osana telinevoimisteluharjoituksiin kuuluvat venyttely ja voimaharjoittelu oman kehon painolla. Monipuolisuutensa ansiosta telinevoimistelu sopii myös kaikkien muiden lajien alkeis- ja oheisharjoitteluksi.

Telinevoimistelussa ei tarvitse kilpailla. STVK:n voimistelijoista lähes 90 prosenttia on harrastevoimistelijoita, jotka eivät osallistu kilpailuihin.

Naperoklubi

Naperoklubi on STVK:n 2–3-vuotiaille tarkoitettu jumppakoulu yhdessä äidin, isän, kummin, mummin tai muun lapselle läheisen aikuisen kanssa. Naperoklubissa liikutaan iloisin mielin telinevoimistelun keinoin. Muista ryhmistä poiketen Naperoklubi harjoittelee Munkkiniemen ruotsinkielisellä ala-asteella, Lokkalantie 9:ssä ja Myllypuron peruskoulussa, Yläkivenrinne 6.

Temppuklubi

Temppuklubi on voimistelua ja temppuilua telineillä. Leikinomaisessa harrastuksessa jokaisen lapsen liikunnallinen kehitysvaihe huomioidaan ja sitä kehitetään ja tuetaan monipuolisilla harjoitteilla. Temppuklubi eli Temppari on STVK:n 4–6-vuotiaille tarkoitettu telinejumppakoulu, jossa liikutaan rennosti ja monipuolisesti erityisesti telinevoimistelun keinoin.

Harrasteryhmät 7–14-vuotiaille

Liikuntaharrastuksesta haetaan iloa, virkistystä sekä eväitä elämää varten. STVK:ssa pyritään tukemaan lasten liikunnallista, henkistä ja sosiaalista kehittymistä urheilun avulla. Jokainen lapsi kehittyy omassa tahdissaan. Kehitys ei ole aina riippuvainen ikävuosista – tämä huomioidaan myös valmennuksessa.

Harrasteryhmissä lapset oppivat monia taitoja:

  • voimistelun perusliikkeiden monipuolista harjoittelua.
  • perusliikuntamuotoja.
  • ryhmässä toimimista.
  • omatoimisuuden kehittämistä.

Jatkoryhmiä suositellaan telinevoimistelua noin vuoden harrastaneille ja edistyneiden ryhmiä noin kaksi vuotta tai enemmän harrastaneille.


Harrastekilparyhmät tytöille ja pojille

Harrastekilparyhmissä tavoitteena on käydä Stara-tapahtumassa ja aloittaa varsinaisissa luokkakilpailuissa kun taidot ovat karttuneet riittävästi eli noin vuoden harjoittelun jälkeen. Harjoittelu on hieman vaativampaa ja nousujohteisempaa kuin harrasteryhmissä. Menestymispaineita harrastekilparyhmässä ei ole, vaikka tavoitteena onkin kehittyä ja oppia uutta niin paljon, että voi osallistua kilpailuihin.

Tyttöjen harrastekilparyhmäläiset on jaettu kahteen ryhmään, joille kummallekin on tarjolla harjoituksia kolme kertaa viikossa. Toinen ryhmä on tarkoitettu kilpailemisen vasta aloittaville tai B-luokassa kilpaileville. Toisessa ryhmässä voimistelevat C-luokkaan tai pidemmälle edenneet. Näistä ryhmäläiset valitsevat heille parhaiten sopivat kaksi tai kolme harjoituskertaa. Pojille on tarjolla yksi harrastekilparyhmä.

Harrastekilparyhmässä harjoitellaan kaksi tai kolme kertaa viikossa, koska vähemmällä harjoittelulla ei voi saavuttaa kilpailutasoa. Ryhmässä voi aloittaa, vaikka ei olisi aiemmin harrastanut telinevoimistelua.

Aikuisten telinevoimistelu

Erittäin suosittuja aikuisten telinevoimisteluryhmiä on kolmena iltana viikossa. Aikuisten telinevoimistelussa harjoitellaan paljon telineillä, jolloin koordinaatio, voima, liikkuvuus ja tietenkin yleiskunto paranevat. Aikuisiälläkin oppii paljon uusia taitoja, kun paneutuu harjoitteluun. Ryhmät on tarkoitettu 16-vuotiaille ja sitä vanhemmille. Aiempaa kokemusta telinevoimistelusta ei tarvita.

Trampoliinivoimistelu

Trampoliinivoimistelu sopii kaikille reippaasta liikunnasta pitäville. Ryhmässä on yleensä sekä tyttöjä että poikia. Harjoituksissa edetään harrastajien iän ja taitotason mukaan.

Uusien liikkeiden oppiminen ja eteneminen harrastetasolla ei vaadi erityisominaisuuksia. Trampoliinivoimistelu kehittää tasapainoa ja koordinaatiota ja vahvistaa erityisesti keskivartalon lihaksia.

Harjoittelu laadukkaalla kilpatrampoliinilla aloitetaan helpoista liikkeistä ja vähitellen edetään vaikeampiin voltteihin, joita voidaan tehdä myös vaahtomuovikuutioilla täytettyyn monttuun. Lisäksi käytössä on trampoliinivolttirata. Ohjatussa harjoittelussa korostetaan turvallisuutta.

Ilmoittautuminen harrasteryhmiin

Ilmoittautuminen naperoklubiin (1,5–3-vuotiaat)

Ilmoittautuminen temppuklubiin (4–6-vuotiaat)

Ilmoittautuminen lasten ja nuorten harrasteryhmiin (7–15-vuotiaat)

Ilmoittautuminen aikuisten harrasteryhmiin (16-vuotiaat ja vanhemmat)